Behandling af hovedpinetyper

Der findes adskillige hovedpinetyper. Nedenfor kan du læse hvilke hovedpinetyper, jeg har specialviden om og tilbyder behandling for.

Migræne

Migræne er en kraftig hovedpine, som kommer i anfald og typisk ledsages af flere følgesymptomer såsom kvalme, opkast, lyd- og lysoverfølsomhed m.fl. Hovedpinen opleves oftest som en pulserende eller dunkende smerte og vil ofte forværres ved fysisk aktivitet og motion. Den sidder normalt i den ene side af hovedet, men det er ikke usædvanligt, at migrænen skifter side eller er dobbeltsidig. Under et migræneanfald udvides blodkarrene i hjernen og der opstår overfølsomhed i nogle af nerveenderne. Dette bidrager til smerten og ubehaget ved migræne.

Ca. hver 5.-6. person i Danmark lider i mere eller mindre grad af migræne, hvorfor migræne også er en hyppig årsag til sygdomsfravær. Årsagerne til migræne er ikke fuldt forstået, men både genetik, hormonbalancen og stress tænkes at spille en rolle.

Kronisk migræne

består oftest af både migræne og spændingshovedpine

Kronisk migræne er en vedvarende form for migræne, der også inkluderer vedvarende spændingshovedpine. Udover kendetegnene som beskrevet i afsnittet om migræne er kronisk migræne defineret ud fra hyppighed og varighed.

Kronisk migræne er til stede mindst 15 dage om måneden i mere end 3 måneder. Af disse dage skal mindst 8 dage være med migræneanfald.

Spændingshovedpine

inkl. kronisk spændingshovedpine

Spændingshovedpine kan beskrives som et stramt bånd omkring hovedet eller som at have en hård hjem på, der er alt for lille. Spændingshovedpinen sidder ofte i hele hovedet og føles trykkende og spændende. Muskelspændinger i nakke, skuldre og kraniet kan udløse spændingshovedpine, men også stress, anden medicin/behandling og andre sygdomme kan udløse spændingshovedpiner. Ofte påvirkes spændingshovedpine også af livsstilsfaktorer og omgivende faktorer i ens hverdag/miljø.

Spændingshovedpine kommer i 3 former: enkelte episoder af spændingshovedpine, hyppige episoder af spændingshovedpine og kronisk spændingshovedpine.

Normalvist er der ingen kvalme eller øget følsomhed for lys, men ved den kroniske form kan dette ofte forekomme.​

Posttraumatisk hovedpine

Hovedpine mildt traume (slag) mod hovedet, fx som ved hjernerystelse

Posttraumatisk hovedpine opstår efter en skade på hovedet eller nakken, og kan være forbundet med en hjernerystelse eller andre typer skader som piskesmæld. Hovedpinen føles ofte som en trykkende eller spændende fornemmelse, hvori der også kan komme anfald af stærk smerte. Posttraumatisk hovedpine kan variere meget i løbet af en dag - og endda få timer. Derfor beskrives den også som værende meget 'levende'.

Hovedpinen kan sidde i hele hovedet og kan flytte sig rundt i hovedet i løbet af en dag. Kvalme og øget følsomhed for lys, lyd, lugte, kulde/varme og berøring kan også forekomme ved den kroniske form for posttraumatisk hovedpine.

Sekundær hovedpine

Hovedpine efter en større påvirkning/begivenhed fysisk og/eller psykisk

Medicinsk overforbrugshovedpine (MOH)

hovedpine der skyldes for højt forbrug af smertestillende medicin

Medicinsk overforbrugshovedpine (MOH) opstår, når man bruger smertestillende medicin for ofte. Dette gælder alle typer af smertestillende, dvs. både dem, der kan købes i håndkøb og receptpligtig smertestillende medicin. Ved brug af 'almindelige' smertestillende midler (fx Panodil, Ibumetin, Ipren, Kodipar mv.), kan overforbrugshovedpine udvikle sig, når medicinen anvendes i mere end 15 dage om måneden i mere end tre måneder. Ved brug af specifik migræne-medicin (triptanbehandling, fx Sumatriptan) kan overforbrugshovedpine ske ved brug i 10 dage eller mere om måneden i mere end tre måneder. Ved brug af kombinationen af smertestillende medicin og triptanbehandling samt kombinationspræparater (fx Treo) kan overforbrugshovedpine ligeledes ske ved brug i 10 dage eller mere om måneden i mere end tre måneder.

Symptomerne på MOH inkluderer en hovedpine, der udvikler sig over uger til måneder. Den kan ligne både en trykkende spændingshovedpine og en dunkende migrænehovedpine. Typen og intensiteten af ​​smerten kan variere fra dag til dag. Nogle gange ledsages hovedpinen af kvalme eller øget følsomhed for lys og lyd.

Behandlingen indebærer at stoppe med at tage smertestillende medicin. Selvom hovedpinen kan forværres i starten, vil den normalt forbedres inden for 1-2 uger ved vedvarende ophør.

Hortons hovedpine

kaldes også klyngehovedpine

Hortons hovedpine, også kendt som klyngehovedpine, er en intens form for hovedpine, hvor smerten ofte sidder bag eller omkring det ene øje. Anfaldene kommer i grupper på 1-4 anfald pr. dag i 4-12 uger (klynger). Smerten er skarp og brændende og varer typisk mellem 15 og 180 minutter. Imellem anfaldene er der normalt ingen hovedpine. Smerteoplevelsen er ofte beskrevet som en syl, der stikkes ind ved/bag øjet. Symptomer inkluderer rødt øje, tåreflåd, tæthed i næsen og sved i panden. Hortons er en sjælden hovedpinetype.

Der er en tendens til, at klyngehovedpine løber i familier, hvilket tyder på en genetisk komponent.

Trigenimusneuralgi

ansigtsnervesmerte som behandles under hovedpinelidelser

Trigeminusneuralgi er en smertefuld tilstand, hvor ansigtets trigeminusnerve er påvirket, ofte af tryk fra blodårer. Medicinsk behandles trigeminusneuralgi sammen med hovedpine til trods for, at der reelt er tale om en nervesmerte. Smerterne er intense og jagende smerter i ansigtet lokaliseret til trigeminusnervens forgreninger. Dette vil typisk være i området omkring øjnene, kinderne eller kæben. Er alle tre rødder af trigeminusnerven påvirket vil smerten være lokaliseret i alle tre områder i ansigtet. Smerten kommer i korte anfald, der varer 1 sekund til 2 minutter. Smerten kan udløses af blide berøringer, tale, tygning, kuldepåvirkning, tandbørstning eller andre almindelige påvirkninger.

Læs mere om de forskellige hovedpinetyper på disse hjemmesider - klik på dem